Monday, October 12, 2009

siapa yang mengajarkan engkau menyebut nama "ALLAH"

siapa yang mengajarkan anda menyebut tuhan denga kata" ALLAH"?

apakah benar yang dimaksud dengan kata ALLAH itu adalah tuhan?
mari kita simak dan jawab pertanyaan ini. kita pelajari islam ini dari sumber asalnya dan dengan bahasa asalnya. kita semua tentu tahu bahwa alqur'an merupakan sumber/kitab ajaran islam. coba perhatikan ayat berikut ini..

اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

[2:255] Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

ternyata yang mengajarkan kita untuk mengatakan "ALLAH" sebagai pemilik alam ini, bukanlah dibuat-buat.tapi pemilik alam ini lah yang telah mengajarkan kita untuk mengatakan itu.

Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur.

tidak ada tuhan selain DIA...ternyata tuhan itu hanyalah ALLAH, tiada yang lain. ALLAH hidup kekal. tidak mengantuk dan juga tidak tidur.

itu merupakan bukti ALLAH adalah tuhan. DIA tidak tidur. apa yang terjadi jika tuhan itu tidur, siapa yang mengurus dunia dan mendengarkan do'a-do'a manusia jika tuhan itu tidur?

Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi

ALLAH lah pemilik segala sesuatu yang ada dilangit dan di bumi. INI berarti kita semua adalah milik ALLAH.

Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya
Wah..ALLAH mengetahui segalanya..tidak ada yang tidak diketahuiNYA..DIA betul-betul maha hebat..

coba perhatikan ayat yang berikut ini

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

[112:1] Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.

اللَّهُ الصَّمَدُ

[112:2] Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ

[112:3] Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ

[112:4] dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".

bacalah ayat-ayat itu perlahan, dan cobalah untuk menghayatinya. sungguh luar biasa..