Monday, March 8, 2010

menanti keputusan ilahi(diterbitkan kembali)

Menanti keputusan ilahi..dari dulu hingga saat ini, aku masih menanti keputusan ilahi. sejak beberapa tahun yang lalu, hingga hari ini, aku masih lagi menanti. setiap hari dan setiap saat aku menanti keputusan ilahi terhadap hidupku ini. keputusan apa pun, aku akan terima seikhlas hati.

bermula beberapa tahun yang lalu, sejak aku mengenal islam, dan aku memilih islam dan keluar dari dunia jahiliyahku. aku menantinya, dan terus menantinya. hampir saja aku membuat keputusan sendiri dan mengakhiri hidupku disebabkan putus asa dari rahmat serta ampunanNYA.

masalah yang aku hadapi selalunya terlalu berat..,terlalu membebankan hati..
masalah dalam keluarga..
masalah dengan kawan-kawan..
masalah ekonomi..
masalah percintaan..
masalah dengan adik-adik..
masalah pendidikan/study..
masalah dosa-dosa..
terlalu berat..terlalu berat...
belum lagi masalah orang-orang yang tidak suka pada saya dan mencoba untuk berbuat dengki kepada saya. musuh-musuh yang berusaha memusnahkan saya. orang-orang yang berusaha membuat saya dipandang buruk dihadapan orang lain.
semua itu masalah yang cukup berat..aku juga harus menghadapi perasaanku sendiri yang ingin membalas saat disakiti, aku harus melawan diriku sendiri.
dulu aku selalu mengeluh, wajah yang selalu tersenyum pun menjadi kaku dan susah untuk digerakkan.
tapi saat ini, hati terasa semakin kuat. semakin bersemangat untuk menyambut keputusan ilahi. beberapa pedoman dan penguat hati ini..:
-aku yakin, allah mengenalku dengan sangat baik, hingga DIA tahu memilih ujian untuk diriku.
-allah memberikan ujian tidak melebihi kemampuanku.
-allah telah memilihku untuk mengujiku dan memilihku untuk menjalankan amanahNYA.
-allah maha kaya lagi maha bijaksana, tidak akan melakukan kesilapan dalam menetapkan takdir.
-kegagalan itu bukan keputusan bahwa aku ditetapkan ke neraka.
-setiap masalah itu pasti akan berakhir/pasti ada jalan keluarnya.
-walau seribu orang memandang buruk,itu bukan akhir. orang tidak akan mengetahui hakekat didalam hati ini.
-setiap ujian yang diberi, akan ada hadiah dari ilahi yang menanti.
-bersabar n tersenyum.
-hati ini milikku..bukan milik orang lain, aku akan menjaganya dan tidak membiarkan orang lain menyakitinya.
-air mata ini terlalu berharga untuk menangisi dunia ini.
-hati ini jauh lebih berharga bagiku berbanding dunia ini, jadi..aku tidak akan menukar hati ini dengan dunia. tidak akan aku biarkan dia bersedih.

aku akan tetap menanti keputusan ilahi..,sambil menanti, aku akan tetap mencuba meraihnya walau duri yang tajam selalu berusaha menjatuhkanku, walau anjing dan serigala masih lagi mencoba menggigitku.
aku akan tetap menanti keputusan ilahi...
semoga ALLAH sudi menerimaku..

1 comment:

anonyms said...

this is really nice too. dont give up for ur LIFE. ALLAH knows best..right???.
ingat pesan nabi dan ikutinya.

Post a Comment

terimakasih sebab sudi mengunjungi blog sy...
smoga bermanfaat untuk semua..